Maritime Shipcleaning Rotterdam is een scheepsreinigingsbedrijf in de breedste zin van het woord. Ton van de Waardt is eigenaar. Met 25 vaste krachten in dienst, een service terminal en een flexibele schil van ca. 30 extra handen bestrijkt hij het gebied Noordwest Europa en reinigt tankers, bulkcarriers, zee- en binnenvaart schepen, ferry’s en landtanks.
Ton zit al bijna veertig jaar in het vak. Sinds 2006 werkt hij voor zichzelf en is eigenaar van MSR. De meeste van zijn werknemers reinigen de schepen, en op kantoor zitten administratieve krachten, een operational manager en twee supervisors.
Ton: “Wij zijn een service verlenend bedrijf, 24/7 en zeven dagen in de week, en wij maken alles aan boord, onderdeks en boven de waterlijn schoon. Calamiteiten, brandschades, laadruimtes en tanks. Schepen vervoeren ladingen en worden gelost en geladen. Om een ladingtank na een vracht stookolie geschikt te maken voor blanke gasolie, of van diverse eetbare oliën naar chemie, moet er grondig schoongemaakt worden. Transport en opslag van olie voor de voedselindustrie en chemie zijn strikt gescheiden. Industriële reiniging is ook weer een aparte tak van sport. In Europa zijn gespecialiseerde scheepsreinigingsbedrijven op één hand te tellen. Het is een nichemarkt.”
Nu ook operationeel in Spanje
MSR zit in de havengebieden van Nederland, België, Noordwest Frankrijk en het noorden van Duitsland. Vanaf juni 2023 zijn wij ook operationeel in Algeciras, Spanje met onze gloednieuwe onderneming Maritime Shipcleaning Spain S.L. met dezelfde service en kwaliteit als MSR.
Ondertussen hebben we een flinke klantenkring opgebouwd. Denk aan de internationale scheepsrederijen, binnenvaartrederijen en wij krijgen ook vaak de opdrachten via verschillende scheepsagenturen. Ons eigen terminal Service Terminal Eemhaven.
Ton legt uit waarom de serviceterminal goed nieuws is voor klanten die het schoonmaken niet per se op locatie willen laten plaatsvinden. Het scheelt in onder meer logistieke kosten en hier staat al een steiger klaar, voor schepen tot wel 210 meter lengte en 32 meter breedte. Dat betekent dat er efficiënt gewerkt wordt en dat kunnen opdrachtgevers merken in de uiteindelijke facturen voor verleende diensten. “We zijn een van de weinige bedrijven in Rotterdam die dit aan kunnen bieden”, klinkt hij enthousiast. In de warehouse staat al het materieel klaar dat nodig is om de grootste klussen en uitdagingen aan te gaan. “We leveren zo nog meer service, niet meer alleen op locatie maar ook bij onze eigen terminal.”
—
Bunschotenweg 134
3089 KC Rotterdam
operations@msrrotterdam.nl
www.maritimeshipcleaning.nl
—
Dit is een artikel uit Rotterdam Insight #14. Het volledige magazine is hier te lezen.